Branislav Kolenič
absolvent štúdia učiteľstva pedagogiky a psychológie (2008 – 2013)
školský psychológ
Študoval som na gymnáziu v Považskej Bystrici, kde ma veľmi zaujímala filozofia (presnejšie gnozeológia), jej disciplíny a dejiny. Súčasťou takéhoto vzdelania bolo porozumenie základného princípu, že nie len makro-svet ovplyvňuje nás, ale my sami sme polopriepustným svetom, ktorý môžeme vedome utvárať prostredníctvom porozumenia vlastných vnútorných mechanizmov a prostredníctvom ovplyvňovania významných vonkajších činiteľov. Toto zistenie sa stalo bodom, na ktorý už filozofia nestačila, nemala preň dostatočne vyvinuté metódy (ani teórie) a tu, spočiatku aj vďaka Sigmundovi Freudovi, mohla nastúpiť psychológia. Psychológia vypovedá ako funguje naše vnútorné prežívanie a aké sú vzorce nášho správania. Pedagogika je zasa vedou, ktorá má po ruke dostatočný počet nástrojov k tomu, aby vedela prostredníctvom edukácie a na základe psychologických princípov, naše „svety prakticky vystavať“.
Vďaka štúdiu na UKF som spoznal mnoho skvelých ľudí. Prvýkrát som sa stretol s praktickým humanizmom, prvýkrát bola predo mnou prestretá vízia nie výkonového života a sveta, ale života spokojného, a to prostredníctvom uvedomovania si určitej hierarchie ľudských potrieb, objavenia prvkov, ktoré nám ľudom dokážu robiť nesmiernu radosť a viesť k dlhodobej spokojnosti.
Po univerzite som, s novo nadobudnutými poznatkami, začal s výstavbou svojho sveta a aj úpravou sveta iných, a to prostredníctvom vzdelávania. Pracoval som ako učiteľ psychológie na Pedagogickej akadémii, neskôr ako asistent na základnej škole a následne po splnení základných formálnych kvalifikačných predpokladov ako školský psychológ. Byť učiteľom a školských psychológom sú dve diametrálne odlišné veci. V tom prvom ste líder pre určitú oblasť vzdelávania. V druhom prípade, fungujete ako nedirektívna (avšak odborná) podpora. Veľmi ma teší, keď sa mi aj dnes ozývajú bývalí žiaci a do rúk mi vkladajú svoju dôveru a vyjadrujú nádej, že ak im aj s určitým problémom neviem priamo pomôcť, vedia, že ich minimálne nasmerujem na vedecky a odborne podloženú správnu cestu. Rovnako ma teší, keď zistím, že sa mi podarilo zmeniť osud študenta, či študentky, ktorí sa následne začali viac spoliehať na vedecké metódy spoznávania javov okolo seba, ktorí zanevreli na staré a nefunkčné mýty, a ktorí uchopili svoj život rukami rozumu v duchu osvietenského spôsobu snahy o interpretáciu javov.
Aktuálne pracujem ako školský psychológ v MŠ v skvelom pedagogickom tíme, založenom na otvorenej komunikácii a vzájomnom rešpekte k našim špecifickým typom odborností. V zásade realizujem orientačnú diagnostiku, individuálne orientované intervencie (záleží od typu problému), konzultácie a poradenstvo pre rodičov, pedagogických zamestnancov, či vedenie MŠ v otázkach psychologicko-odborných.
Na záver slovami Karla Marxa: „Povedz mi čo robíš a ja ti poviem kto si.“
Tak... Kto si? ... Čo práve robíš? ... A čo by si chcel(a) robiť? ...
Október 2021